Část 1. – Pamatování snů: Jak začít?

„Sen je sklad zatoulaných věcí.“
– Ramón Gómez De La Serna

Každý, kdo se rozhodne zabývat se svými sny důkladněji, se hned na počátku setká s prvotním problémem –  jak si sny lépe zapamatovat. Dobrou zprávou je, že se to dá (do jisté míry) naučit. V této sekci si vysvětlíme, jak na to.

Začnu svou vlastní zkušeností. Když jsem se poprvé v roce 1989 začala zabývat svými sny, neexistovala na toto téma prakticky žádná literatura. Takže jsem se nejprve začala potýkat s problémem lepšího zapamatování snů. Často se mi stávalo, že jsem sen hned po probuzení věděla, ale než jsem si došla pro sešit, zapomněla jsem ho. Nebo jsem se v noci vzbudila s tím, že si sen výborně pamatuji, a ráno si jej zapíšu. Samozřejmě ráno ani ťuk, po snu ani památky. Postupně jsem zkoušela různé techniky, až se mi dařilo bez větších problémů zapsat si denně 6 -7 snů. To bylo v období, kdy jsem se na sny skutečně aktivně zaměřovala.

Nezapomenu na první odezvu, když jsem začala brát sny vážně a začalo se mi dařit si jich více zapamatovat. V té době se mi zdál (iniciační) sen o zamrzlých lidech, kteří začali roztávat. Šlo o moje „zamrzlé“ schopnosti v souvislosti s chápáním snů. Od té doby si je zapisuji všechny.

Je fakt, že si naše psychika velmi „cení“ toho, když se sny aktivně zabýváme. Čím více jim věnujeme pozornost (zapisujeme je, umíme si je vyložit, snažíme se je pochopit, vážíme si jich), tím více se to odráží na jejich kvantitě a kvalitě. Mám dokonce pocit, že sny se nám odměňují tím, že jich prosakuje do našeho vědomí víc, jsou barvitější, hlubší a odkrývají více moudrosti.

sleep-1209288__180

Jak tedy začít? Nejprve je důležité naše rozhodnutí začít se sny aktivněji zabývat. Poté je třeba vypracovat si určité techniky na lepší zapamatování snů:

Zapisování snů

Jako první věc rozhodně doporučuji dát si k posteli sešit a lampičku (nebo baterku). Kdykoliv se v noci vzbudíte a sen máte ještě v živé paměti, rozhodně si do sešitu zapište alespoň pár poznámek. Ráno si napište sen celý – zapisujte vše, i drobné útržky. (V jaké formě a jak přesně sny zapisovat se dozvíte v sekci „Jak vykládat sny“.)

Technika afirmace

Dále existují různé techniky, které zde budu uvádět postupně. Asi nejjednodušší je začít s afirmacemi. Možná jste se s tím už také setkali – např. jste si těsně před spaním řekli, že se probudíte v půl osmé. Ráno se skutečně probudíte (bez budíku) v daný čas. Nebo si před spaním řeknete: „Až se ráno vzbudím, budu mít spoustu energie a budu svěží.“ A ejhle, ráno to tak skutečně je. Této techniky se dá využít i k zapamatování snů. Co tedy zkusit afirmaci: „Až se ráno probudím, budu si pamatovat, co se mi zdálo.“ Chce to jen experimentovat. Důležité je opakovat si afirmace (kterým vnitřně věříme, souzníme s nimi) nějakou dobu před usnutím.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.